W ciągu ostatnich 20 lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego jak i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę www. A pierwszym etapem ku temu jest dobór i rejestracja domeny.
Jak wybrać najlepszą domenę internetową dla Twojej strony?
Dobór domeny, a szczególnie tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być przemyślany, zarówno w części dotyczącej rozszerzenia, jak i nazwy głównej. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, że jest właściwa do profilu jej działalności i terenu działania. To ważne, gdyż jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w internecie, ciężko będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasze przedsiębiostwo działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest zastosowanie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Marki o mniejszym zasięgu mogą zdecydować się na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, lodz.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować również inne interesujące je domeny państwowe, np. .de (Niemcy), .uk lub .co.uk (Wielka Brytania) czy .fi (Finlandia), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo wybrać bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Rzecz jasna są również rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z prowadzeniem działalności, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .edu, .org, .blog, .gov.
Odpowiednio przemyśl też nazwę główną domeny
Znacznie więcej planowania zabierze z pewnością wybór nazwy głównej w domenie. Tutaj należy wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli firma istnieje już w świadomości klientów, wypada użyć ją jako nazwę główną domeny, a jeśli nie, to winniśmy wybrać nazwę wyrazistą, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która przy tym jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy ciekawych skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, aby wybrana nazwa główna była zgodna z zasadami polskiej ortografii (chociaż oczywiście nie będzie zawierać symboli diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo konfliktów sądowych.